1.Inleiding
Dit is de handleiding voor de koppeling tussen CCV Online Payments en Exact Online.
Deze koppeling zorgt dat betalingen uit CCV Online Payments automatisch worden doorgezet naar financiele boekingen in Exact Online. Omdat de betalingen direct in het boekhoudsysteem van de ondernemer komen bespaart deze tijd op de financiële administratie.
Vriendelijk aandacht gevraagd voor het volgende
- Deze koppeling vervangt niet het werk van de boekhouder. Deze koppeling bespaart tijd omdat je niet meer hoeft over te tikken. De boekhouder is nog steeds nodig voor advies, kennis en controle.
Tip: Andere klanten met deze koppeling hebben veel gehad aan de tips in de FAQ voor CCV Online Payments en in de FAQ voor Exact Online.
2.Hoe de koppeling werkt
Betalingen in CCV Online Payments hoeven nog niet afgerond te zijn als ze worden opgehaald. Bij incasso's en SEPA betalingen kan het zijn dat de daadwerkelijke betaling een paar dagen of weken later binnen komt. Totdat de betaling in CCV Online Payments de status paid heeft zullen de betalingen bij tab Open zichtbaar zijn op het dashboard.
Lees meer Hoe de koppeling werkt .... Lees minder Hoe de koppeling werkt ....
Betalingen uit CCV Online Payments worden in Exact Online geimporteerd als memoboekingen. Als er geen verkoop gevonden kan worden in Exact Online voor de betaling dan kan de betaal-boeking niet aangemaakt worden. Na het doorzetten van de betaling zal de koppeling een extra actie doen om de betaling en verkoop af te letteren.
De koppeling probeert drie dagen betalingen door te zetten en af te letteren. Mocht de boeking later binnen komen dan kan de betaling alsnog doorgezet en afgeletterd worden via de blauwe Verwerk knop bij tab Fouten op het dashboard.
Nadat de betaling is doorgestuurd en een succesmelding van Exact Online is ontvangen wordt de betaling als afgehandeld aangemerkt. De CCV Online Payments bestelling verschijnt bij tab Rapportage op het dashboard.
Geeft Exact Online een foutmelding terug bij het verwerken van de betaling dan verschijnt de betaling bij tab Fouten op het dashboard. Via de gele knop Meer info is meer informatie over het probleem te vinden. Via de rode knop Meld probleem kan de betaling met alle noodzakelijke gegevens heel gemakkelijk bij ons aangemeld worden nadat je zelf het probleem hebt proberen op te lossen. Is het probleem opgelost dan kan in sommige situaties de betaling opnieuw worden doorgezet met de blauwe Verwerk knop.
Gegevens
Informatie over de gegevens die doorgezet worden is te vinden in de sectie Day-to-day: Naar Exact Online verderop in de handleiding.
3.Nodig: CCV API sleutel
Voor het leggen van de connectie naar CCV Online Payments heb je de API sleutel van je CCV Online Payments account nodig. Je kunt deze vinden via Dashboard > Configuratie > API sleutels.
4.Installatie
Het activeren van de koppeling bestaat uit drie stappen:
1. Het leggen van de connectie met het CCV Online Payments account. Via deze stap autoriseer je de koppeling om de gegevens uit jullie account te lezen.
2. Het leggen van de connectie met Exact Online. Hiermee autoriseer je de koppeling transacties naar jullie Exact Online administratie te schrijven en informatie te lezen.
3. Het configureren van extra gegevens, zoals de tussenrekeningen voor de betaalmethoden.
De authenticatie met je CCV Online Payments webwinkel gebeurt via de API sleutel die je in een vorige sectie hebt aangemaakt. Klik op de rode Connect knop naast ccvpay en vul de API sleutel in in het popup-window. Als de connectie correct gelegd is dan wordt het bolletje groen.
Let op: Het is nu mogelijk te koppelen met een CCV Online Payments single account. Heb je meerdere shops onder je CCV Online Payments hangen dan kun je op dit moment nog niet koppelen.
De authenticatie met Exact Online loopt via OAuth. Zorg dat je bent uitgelogd bij Exact Online voordat je de connectie start. Je klikt nu op de rode Connect knop. Er verschijnt automatisch een inlogscherm voor je Exact Online account. Als je inlogt krijg je een scherm waarin gevraagd wordt of je de connectie toestaat. Als je dit bevestigt dan wordt de connectie met Exact Online gelegd.
Wil je op een later moment de connectie opnieuw wil leggen - bijvoorbeeld omdat je via een andere Exact Online gebruiker de connectie wilt leggen - dan kan dat altijd door op de Connect knop te klikken.
Het is belangrijk dat je na het leggen van de connectie met Exact Online eerst de divisiecode van je Exact Online administratie instelt. Zolang de divisiecode onbekend is kunnen gegevens uit je Exact Online administratie, zoals BTW codes, grootboekrekeningen, dagboeken en betaalcondities zijn afhankelijk van deze divisiecode, niet opgehaald worden. Na het instellen van de divisiecode kan het handig zijn om de de gegevens opnieuw op te halen uit Exact Online. Dit doe je via de twee pijltjes naast de copy-knop.
Dagboek Exact Online
Er dient een dagboek ingesteld te worden voor de boekingen. Voor het aanmaken van betalingen dient hier een memo-dagboek te worden ingesteld. Voor Nederlandse administraties is dit meestal dagboek 90.
5.Day-to-day: Vanuit CCV Online Payments
Nieuwe betalingen uit je CCV Online Payments account worden minimaal eenmaal per uur opgehaald. Daarnaast worden iedere nacht de betalingen bekeken die eerder zijn opgehaald en die nog niet zijn doorgestuurd naar je boekhoudsysteem.
In Exact Online wordt de betaling doorgezet naar een memo_boeking. Hierna probeert de koppeling de betaling af te letteren tegen een verkoopboeking in Exact Online. Lukt dit niet, dan wordt de betaling niet doorgezet en verschijnt deze op het dashboard bij Fouten.
Indien het boekhoudsysteem het toelaat, wordt extra gecontroleerd of de betaling niet al eerder is doorgezet. Hiervoor wordt de transactie-id van de betaling gebruikt.
Mocht de betaling niet geboekt kunnen worden - omdat deze al eerder is doorgezet of omdat er een ander probleem is - dan komt de betaling bij tab Fouten te staan met een reden.
6.Day-to-day: Naar Exact Online
Betalingen uit CCV Online Payments worden in Exact Online geimporteerd als memoboekingen. Een memoboeking bestaat uit twee regels - één regel voor de betaling en één voor de bijbehorende Exact Online verkoopboeking. Als er geen verkoopboeking voor de betaling gevonden kan worden, dan kan de memoboeking niet aangemaakt worden. Merk op dat de koppeling de betaling in eerste instantie afboekt op de debiteuren-rekening. De verkoop waar de betaling voor is gedaan, is dus nog niet afgeletterd.
Afletteren
Na het doorzetten van de betaling zal de koppeling een extra actie doen om de betaling en verkoop af te letteren.
Uitwerking veldniveau Exact Online
Een memoboeking bestaat uit twee regels | ||
Naam | Voorbeeld | Opmerking |
Verkoopregel | ||
Omschrijving | [verkoopnummer] | Bijvoorbeeld: het bestel- of factuurnummer. |
Bedrag | (-1) * het verkoopbedrag | |
Betaaldatum | [huidigeDatum] | |
Rekening | 1300 | Debiteurenrekening |
Klant-code | 2345 | |
Betaalregel | ||
Omschrijving | De betaalidentifier | |
Bedrag | Betaling | |
Betaaldatum | [huidigeDatum] | |
Rekening | Zoals ingesteld bij tab configuratie van het dashboard. |
7.Support
Lees meer Support .... Lees minder Support ....
